March 6, 2009

GENGGAM BARA -Mengupas topik kebersamaan PMRAM,BKAN & DPM

Dewan Tok Kenali, Rumah Kelantan di Haiyyu Sabie' kali ini menyaksikan perpaduan hati dan jiwa yang kental antara anak-anak perantau di bumi Anbiya' yang inginkan kesatuan demi memelihara kepentingan Islam. Demikianlah PMRAM hadir, tiada lain adalah untuk menyahut perintah Allah S.WT dan Rasul-Nya supaya hidup di dalam berjemaah dan satu kesatuan. Seperti firman-Nya di dalam surah An -Nisaa' :59 yang bermaksud:

"Hai orang-orang yang beriman,taatilah Allah dan taatilah Rasul-Nya,dan ulil amri di antara kamu.."


Maka, sangatlah jelas bahawa peranan yang dimainkan PMRAM bukan sahaja menyatupadukan fikrah dan amal ahli-ahlinya, bahkan sedaya upaya menjaga kebajikan dalam setiap sudut.

Saidina Umar r.a juga ada menyatakan:

لا اسلام بلا جماعة ولا جماعة بلا امير ولا امير بلا طاعة

Justeru, pada tahun ini 'KITA PMRAM' diangkat dan diketengahkan sebagai tema utama. Apa yang menariknya, program yang berlangsung pada 5 Mac dan dianjurkan Lajnah & Unit Perancang dan Panitia PMRAM 08 itu tidak hanya menghimpunkan Badan Pengurus PMRAM dan HEWI PMRAM sahaja, malah keseluruhan Ahli Jawatankuasa Tertinggi BKAN & DPM. Antara agendanya adalah pembentangan kertas kerja yang bertajuk 'KITA PMRAM', bicara pimpinan 'TENTANG KITA' dan talk show 'Kebersamaan PMRAM,BKAN dan DPM' selain GKB 1&2 yang lebih kepada muhasabah dari hati ke hati tentang permasalahan yang dihadapi oleh BKAN, DPM dan PMRAM.

Semoga objektifnya untuk melihat PMRAM kembali gemilang dan utuh menaungi anak-anak Melayu di bumi Musa a.s ini tercapai….

No comments:

Post a Comment