May 9, 2011

Kuliah dhuha mampu tarik minat ahli

Dakwah adalah satu kewajipan atau tuntutan syara’ yang telah di fardhukan oleh Allah s.w.t atas muslim. Setiap umat yang mengaku dirinya adalah islam wajib keatasnya untuk berdakwah dalam apa jua bentuk atau bidang sekalipun. Firman Allah s.w .t dalam surah yusuf ayat 108 yang bermaksud “ katakanlah wahai Muhammad inilah jalanku,aku dan orang yang menurutku,menyeru manusia umumnya kepada agama Allah dengan berdasarkan keterangan dan bukti yang jelas dan nyata. Dan aku menegaskan maha suci Allah ( dari segala I’tikad dan perbuatan syirik) dan bukanlah aku dari golongan yang mempersekutukan Allah dengan segala sesuatu yang lain.

Dakwah berkait rapat dengan keimanan dan tidak akan sempurna keimanan seseorang itu sehingga kerja2 dakwah terlaksana. Imam Ibn Kasir menyebutkan dalam tafsirnya “ Allah s.w.t memerintahkan Rasullah s.a.w supaya mengajak manusia mengikut jalanNya,dgn kata lain kerja dakwah merupakan jalan,dasar serta sunnah Allah. Dgn jalan ini manusia mesti diseru mentauhidkan Allah serta memerhati dan meyakini tanda2Nya.

Justeru itu setiap pagi jumaat Hewi akan mengadakan kuliah dhuha. Ia merupakan satu pendekatan untuk ahli bagi menyampaikan risalah nabi Muhammad s.a.w. Di samping merapatkan hubungan sesama ahli,bertukar pandangan atau idea. Selain itu ahli boleh mendapatkan input2 yang berguna yang dapat di aplikasikan dalam kehidupan seharian. Pendekatan yang di bawa oleh hewi dalam kuliah dhuha bukanlah hanya statik dengan mendengar ceramah atau pengisian shj bahkan pelbagai aktiviti di adakan seperti tayangan slide show,tazkirah berantai,muhasabah,mencungkil bakat ahli,menziarah dan sebagainya.

Tujuan kuliah dhuha diadakan juga adalah bagi melatih akhawat dalm berkomunikasi,berkeyakinan dalm penyampaian dan berani kehadapan. Alhamdulilah kuliah dhuha yang di adakan ini menarik minat ahli dan menjadi suatu kemestian untuk meyertainya. Kebiasaanya selepas kuliah dhuha diadakan semua ahli akan menyertai muzakarah berkelompok (mb) mengikut kumpulan yang telah di tetapkan. Alhamdulilah dengan adanya program seeperti ini moga2 kita dapat melahirkan muslimat yang berketerampilan dan berdedikasi,bukanlah ianya sekadar program tetapi pengisian jiwa bagi mengisi jiwa2 yang kosong untuk kembali kepada yang HAQ.

No comments:

Post a Comment